سلام خدمت دوستان
با بخش سوم اصول عقائد اسلامی (توحید) با شما هستیم
برای مشاهده بخش اول بر روی این لینک
و برای مشاهده بخش دوم بر روی این لینک
کلیک کنید
» فطرت در قرآن
کلمه فطرت یک بار در قرآن آمده ، ولى آیات متعدّد در مورد امور فطرى است که در اینجا به برخى از آنها اشاره مى کنیم:
1-
آیاتى مثل آیه «اشتروا الضلالة بالهدى»(2)، آنان هدایت را دادند و گمراهى
را خریدند. که معلوم مى شود انسان هدایتى فطرى داشته ولى آن را با گمراهى
معاوضه کرده است.
2-
آیاتى مانند آیه «نسوا اللّه»(3)، خدا را فراموش کردند. که بیانگر این
مطلب است که اعتقاد به خدا وجود داشته ولى آنها فراموش کرده اند.
سؤال: اگر اعتقاد به خدا فطرى است، چرا عدّهاى به دین و خدا معتقد نیستند؟
پاسخ: دین فطرى است، لکن ممکن است برخى در شناخت سرچشمه هستى اشتباه کنند ،
مانند نوزادى که در جستجوى شیر و در صدد یافتن سینه مادر براى مکیدن است ،
ولى به جاى آن پستانک مى مکد.
علاوه بر آنکه امور فطرى گاه ممکن است تحت الشّعاع امور دیگر واقع شود
3-
آیاتى که از بازگشت به خویشتن سخن مى گوید. «یا ایها الّذین آمنوا علیکم
انفسکم»(4) و «أتأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسکم»(5)
4- آیاتى که ندامت و
پشیمانى انسان را بیان مى کند. «یا ویلتى لیتنى لم أتّخذ فلاناً
خلیلاً»(6)
5 - آیات ذکر و تذکّر ، که در مورد یاد و یادآورى است. «و ذکّرهم
بایام اللّه»(7) و «وذکّر فانّ الذکرى تنفع المؤمنین»(8)
6- سؤالاتى که
قرآن از انسان مى کند. از طرح این سؤالات معلوم مى شود که انسان در درون
خود مطالبى را مى فهمد و مى شناسد. «هل یستوى الذین یعلمون و الذین لا
یعلمون انّما یتذکّر اولوا الالباب»(9)
7- آیاتى که مى گوید: کجا مى روید؟
«انّى تؤفکون»(10) این آیات بیانگر این است که انسان همانند ظرف خالى نیست
که از بیرون پر شود ، بلکه داراى اندوخته ها و ذخایر درونى است.
8 - آیاتى
که مى گوید: انسان بر نفس خودش آگاه است. «بل الانسان على نفسه بصیرة»(11)
9- آیات عهد و پیمان و میثاق انسان با خدا. «ألم أعهد الیکم یا بنى آدم»12
2) بقره، 16.
3) توبه، 67.
4) مائده، 105.
5) بقره، 44.
6) فرقان، 28.
7) ابراهیم، 5.
8) ذاریات، 55.
9) زمر، 9.
10) غافر، 62.
11) قیامت، 14.
12) قیامت، 14.
درسهایی از قرآن
موفق باشید