قرآن و امام حسین
چهارشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹ ب.ظ
امر به معروف و نهى از منکر نشانه ى وجدان بیدار، سوز و تعهّد، عشق به مکتب، حضور در صحنه و عشق به مردم است.
امر به معروف و نهى از منکر سبب دلگرمى نیکوکاران، کنترل خلافکاران و حافظ حقوق مظلومان است.
جامعه ى بى تفاوت و ساکت، جامعه ى مرده و بدون رشد است. حضرت لوط به مردمى که در برابر گناه ساکت بودند فرمود «ألیس منکم رجل رشید»(89) آیا یک انسان رشد یافته در میان شما نیست؟
قرآن شرط بهترین امّت بودن را انجام امر به معروف و نهى از منکر مى داند؛ «کنتم خیر اُمّة اُخرجت للناس...»(90)
آنگاه که قهر خداوند بر خلافکاران نازل شود، خداوند ناهیان از منکر را نجات مى دهد. «انجینا الذین ینهون عن السوء و اخذنا الّذین ظلموا بعذاب بئیس»(91)
یکى از برکات نماز آن است که انسان را از منکرات باز مى دارد. «اِنّ الصلوة تَنهى عن الفحشاء و المنکر»(92)
آمرِ به معروف در پاداش انجام معروف شریک است.(93)
ترک امر به معروف سبب سلطه ى اشرار مى شود.
امر به معروف و نهى از منکر وظیفه ى تمام انبیا در طول تاریخ است. «و لقد بعثنا فى کل اُمّة رسولاً ان اعبدوا اللَّه و اجتَنِبوا الطاغوت»(94)
امام حسین علیه السلام درباره ى علّت قیام خود فرمودند: مگر نمى بینید که به حقّ عمل نمى شود و از باطل جلوگیرى نمى شود.(95) من بنا دارم (هر چند با شهادت و ریختن خونم باشد) امر به معروف و نهى از منکر کنم. «انّى اُرید أن آمر بالمعروف...»
آرى، امر به معروف و نهى از منکر مراحلى دارد که در بعضى مراحل باید تا شهادت پیش رفت. چنانکه خون هاى مقدّسى در راه آن ریخته شده است. «و یقتلون الذین یأمرون بالقسط من النّاس»(96)
توجیهات نابجا
بعضى براى سکوت خود توجیهاتى دارند و کلماتى را مى گویند از قبیل:
کار از کار گذشته است.
با یک گل بهار نمى شود.
ما و او را در یک قبر نمى گذارند.
عیسى به دین خود، موسى به دین خود.
دیگران هستند، به ما چه ربطى دارد.
در زندگى شخصى افراد دخالت ممنوع است.
نانم قطع شده و مردم از من رنجیده مى شوند.
خجالت مى کشم و با او رودرواسى دارم.
ولى قیام امام حسین علیه السلام ثابت کرد که با یک حرکتِ خالصانه، مى توان تاریخ را متحوّل کرد و با یک گل بهار مى شود.
ما باید با طاغوتها مبارزه کنیم، زیر پا و سُم اسب برویم ولى زیر بار زور نرویم. سر به نیزه دهیم ولى در برابر ظلم سر خم نکنیم و نباید تصوّر کنیم که آثار امر به معروف و نهى از منکر فورى است، زیرا گاهى آثار یک کلام یا قیام و حرکت، بعد از سالها جلوه مى کند.
89) هود، 78.
90) آلعمران، 110.
91) اعراف، 165.
92) عنکبوت، 45.
93) بحار، ج 97، ص 87.
94) نحل، 36.
95) بحار، ج44، ص 192.
96) آلعمران، 21.
درسهایی از قرآن